Terapia pedagogiczna
Terapia pedagogiczna (reedukacja, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne) to świadome i celowe oddziaływanie na dziecko, które wykazuje pewne nieprawidłowości w rozwoju psychomotorycznym i społecznym w zakresie motywacji, emocji, zdobywania i opanowywania wiedzy, a także integracji i współżycia socjalnego.
Dzięki specjalistycznej pomocy, dziecku może zostać przywrócona zdolność do rozwoju umysłowego, który wpasowuje się w normatyw społeczny. Nowoczesne metody terapii umożliwiają wszechstronny rozwój dziecka oraz budowanie poprawnych nawyków i metod zdobywania wiedzy. Umiejętności te są przydatne nie tylko w nauce, ale także w życiu pozaszkolnym.
Potrzeba przeprowadzania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych zalecana jest w szczególności dzieciom, które uzyskały orzeczenie o konieczności kształcenia specjalnego. Najczęściej są to jednostki, które wykazują się:
- wadami wymowy
- niepełnosprawnością intelektualną/ ruchową
- trudnościami z czytaniem/ pisaniem/ ortografią
- niedostosowaniem społecznym
Odpowiednio przeprowadzona terapia pedagogiczna ma na celu:
- stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka pod kątem umysłowym, psychicznym, emocjonalnym oraz poznawczym,
- zwiększenie wiary dziecka we własne możliwości,
- wzrost motywacji do pracy,
- wypracowanie prawidłowego podejścia do obowiązków szkolnych,
- sprawniejsze przyswajanie wiedzy na danym etapie edukacyjnym.
Podczas spotkań w ramach terapii pedagogicznej szczególną uwagę przywiązuje się do pracy z dzieckiem nad jego percepcją słuchową, wzrokową, koordynacją wzrokowo-ruchową, pamięcią wzrokową i słuchową, koncentracją uwagi oraz sprawnością ruchową.