Psychoterapia indywidualna
Jej celem jest poprawa funkcjonowania i zmniejszenie lub całkowite wyeliminowanie nieprzyjemnych objawów. Terapię indywidualną rozpoczyna się od spotkań konsultacyjnych, na których terapeuta w porozumieniu z pacjentem diagnozuje i ocenia problem.
Terapia par i rodzin
Działania terapeutyczne w takiej terapii opierają się przede wszystkim na wyposażeniu partnerów lub członków rodziny w narzędzia, które pomogą im w rozwiązywaniu sporów i codziennych kłopotów.
Terapia dzieci imłodzieży
To od nich terapeuta zbiera szczegółowy wywiad. Następnie informacje, które uzyska z rozmowy, łączy z wnikliwą obserwacją dziecka lub nastolatka. Dzięki temu może precyzyjnie rozpoznać i określić nieadaptacyjne zachowania, które stanowią problem, i określić ich przyczynę.
Terapia uzależnień
Celem jest osiągnięcie i utrzymanie abstynencji – czasem może nim być też minimalizowanie skutków uzależnienia. Terapię uzależnienia rozpoczyna się od diagnozy problemu, na podstawie której terapeuta ocenia stopień uzależnienia pacjenta oraz natężenie jego innych jego trudności.
Diagnoza psychologiczna
Diagnoza umożliwia skierowanie pacjenta po odpowiedni rodzaj pomocy psychologicznej. Często diagnoza opiera się na szczegółowym wywiadzie przeprowadzonym przez psychologa, ale można do niej korzystać także z narzędzi badawczych.
Diagnoza i terapia seksuologiczna
Seksuolog wykonuje ją na pierwszych konsultacjach i na jej podstawie ustala plan terapii seksuologicznej. Diagnoza opiera się na szczegółowym wywiadzie i, jeśli seksuolog uzna to za konieczne, kwestionariuszach wspomagających proces diagnostyczny.
Psychiatria dorosłych
Diagnozujemy i farmakologicznie leczmyy różne zaburzenia, z którymi mogą się zmagać pacjenci. Psychiatra jest uprawniony do wystawiania recept na leki, zwolnień lekarskich, skierowań do szpitala lub na dodatkowe badania.
Grupy wsparcia
Uczestnicy dzielą się swoimi doświadczeniami i emocjami, przedstawiają swoje sytuacje i wspólnie analizują swoje problemy oraz trudności. Dzięki dużemu poczuciu wspólnoty i możliwości zaobserwowania podobnych trudności u innych, uczestnikom łatwiej zrozumieć samych siebie.
Trening umiejętności społecznych TUS
Proces terapeutyczny danej grupy trwa zazwyczaj od kilku do kilkunastu miesięcy i jest poprzedzony indywidualną konsultacją, dzięki której terapeuta upewnia się, czy taki trening jest najlepszą formą pomocy dla danego dziecka lub nastolatka.
Dla szkół i przedszkoli
Współczesny pedagog musi posiadać nie tylko kompetencje umożliwiające nauczanie swojego przedmiotu, ale także dysponować szeroką wiedzą z zakresu psychologii tak, by móc adekwatnie reagować na stale zwiększającą się skalę problemów dzieci i młodzieży.